1. صفحه اصلی
  2. اهمیت مشاوره پیش از ازدواج
اهمیت مشاوره پیش از ازدواج

اهمیت مشاوره پیش از ازدواج

قبل از شروع هر رابطه‌، از دوستی گرفته است تا مهم‌ترین نوع آن،یعنی ازدواج، طرفین باید نسبت به ماهیت، ضوابط و شرایط رابطه، و همینطور خصوصیات وانتظارات طرف مقابل آگاهی لازم را کسب کنند. اگر زوجین قبل از ازدواج به مشاور مراجعه کنند، این امر به زندگی بهتر و دوام آن کمک شایانی خواهد کرد. مشاوره قبل از ازدواج به‌عنوان مهم‌ترین نکته‌ای است که به افراد کمک می‌کند واقع بینانه به ازدواج نگاه کنند و از هرگونه احساسات غیرعقلانی بپرهیزند، چراکه پایه و اساس ازدواج بر‌مبنای معیار های عقلانی استوار است.
باید توجه داشت که یکی از دلایل اصلی طلاق، عدم شناخت کافی زوجین از یکدیگر است.
هدف اصلی مشاوره پیش از ازدواج، ارائه راهنمایی و پشتیبانی به زوجین در مراحل تصمیم‌گیری قبل از ازدواج است. در این فرآیند، روانشناس و مشاور ازدواج، به زوجین کمک می‌کند تا درک بهتری از خود و یکدیگر داشته باشند، ارزش‌ها، اولویت‌ها، اهداف و انتظاراتشان را مورد بررسی و ارزیابی قرار داده و به بررسی و حل مسائل مربوط به ارتباط متقابل، ارتباطات خانوادگی، نقش وظایف متقابل، مسائل مالی، برنامه‌ریزی زندگی مشترک و سایر جنبه‌های مربوطه بپردازند.
مشاوره قبل از ازدواج به شما کمک می کند تا تواقعات و خواسته های خود را با یکدیگر در میان بگذارید و از شما می خواهد تا بدون هیچگونه خود سانسوری و محدودیت نظر خود را در مورد ازدواج با وی به اشتراک بگذارید .
هنگامی که مشاور نظرات و اهداف زوجین را بدون هیچگونه محدودیت می شنود ، می تواند به آن ها کمک کند تا به اهداف و خواسته های یکدیگر نزدیک بشوند و انتظارات و توقعات یکدیگر را بهتر و دقیق تر بشناسند .

 

 

 

به طور خلاصه،مزایای مشاوره قبل از ازدواج عبارت است از:

۱) رسیدن با اهداف مشترک را آسان تر می کند.
۲) سهولت در درک متقابل
۳) گذر از موانع
۴) از بین بردن استرس و اضطراب ازدواج
۵) کمک به طرفین برای شناخت عمیق تر از یکدیگر
در جلسات مشاوره چه میگذرد؟
در جلسه مشاوره قبل از ازدواج از شما و شریک زندگیتان خواسته می شود تا هر یک به صورت اختصاصی به سوالات پرسشنامه کتبی پاسخ دهید. در سوالات این پرسشنامه از شما خواسته می شود تا احساس خود را در مورد شریک زندگی و رابطه تان بیان کنید.شرکت در جلسه مشاوره پيش از ازدواج و پاسخ به سوالات این پرسشنامه می تواند به شما کمک کند تا نقاط ضعف و قوت خود را شناسایی کنید.
روانشناس سعی می کند تا با پرسش سوالات مواردی چون تفاهم در میان زوجین، داشتن اهداف مشترک در زندگی، نداشتن اختلالات شخصیتی و همسنگ بودن از لحاظ اجتماعی و فرهنگی و… را ارزیابی قرار بدهند. مشاور ازدواج سعی می کند تا با در نظر گیری اظهارات شما به دنبال پاسخ این سوال هستند که میزان سازگاری زوجین با یکدیگر چقدر است.
به طورکلی مسائلی که در مشاوره قبل ازدواج راجع به آنهاصحبت می شود شامل این موارد هستند: امور مالی ، ارتباطات ، ارزشها و عقاید ، نقش ها ، عاطفه و محبت ، رابطه جنسی ، میل به بچه دار شدن و تربیت کودک ، ارتباطات خانوادگی ، تصمیم گیری ، روش ها و فنون مقابله با خشم ،گذراندن اوقات فراغت ، اوقات با هم بودن، اهداف شغلی و حرفه ای ، مکان زندگی و موارد دیگری از جمله آرزو ها، تمایلات، توقعات، خط قرمز ها و…
مشاوره پیش از ازدواج نه تنها می تواند در مسائلی که قبل از ازدواج پیش می آید راهگشا باشد ، بلکه به شما در چگونگی مدیریت چالشهایی که بعد از ازدواج ظهور خواهند کرد ،کمک می کند.

  • اشتراک گذاری:

نظر خود را بگذارید

مرکز مشاوره اندیشه و رفتار